Na temat spożywania jajek narosło wiele mitów jak choćby konieczność ograniczenia ich w diecie do jednego na tydzień. Wiele osób przechodząc na diety stosuje jajka jak jeden z głównych zamienników białka zwierzęcego. Można też spotkać się z opinią, że jajka są najzdrowsze na surowo. Ile jajek powinno się jeść i do czego służą w naszej diecie?

Jedno jajko na tydzień – mit

Tak naprawdę ograniczenie do dwóch jajek tygodniowo muszą wprowadzić osoby, które cierpią na cukrzycę lub chorobę niedokrwienną serca. Pozostałe osoby mogą jeść jajka nawet codziennie. Dlaczego? Żółtko jajka zawiera aż 180 mg cholesterolu, co jest ilością bardzo dużą, ale zawiera też cholinę, która wspomaga jego metabolizm. Oznacza to, że tak naprawdę z jajka nie przyswajamy aż tak dużej ilości tej substancji.

Jajka wspomagają odchudzanie

Śniadanie paleo dość często składa się z jajka. Dlaczego? Otóż mimo, że jajko ma jedynie 81 kcal to pozwala na utrzymanie stałego poziomu glukozy we krwi i syci na długo. A do tego, aby strawić jedno jajko, spalamy aż 40 kcal. Już na samo strawienie jajka nasz organizm spala aż połowę otrzymanych z niego kalorii. Jajka zawierają również witaminę B12, która wspomaga i przyspiesza przemianę materii.

Białko czy żółto, Co jeść

Białko kurzego jajka składa się w 90% z wody, a tylko w 9% z aminokwasów i w 1% z węglowodanów. 100 gram białka dostarcza nam jedynie 45 kcal. A z kolei żółtko w 75% składa się z tłuszczów takich jak trójglicerydy, fosfolipidy i cholesterol. Ponadto zawiera też witaminy rozpuszczane w tłuszczach jak A, D, E i K. Jednak żółtko ma znacznie wyższą wartość kaloryczną – 350 kcal na 100 gram produktu. Warto jeść jedno i drugie, jednak to żółtko jest zdrowsze i bardziej pożywne dla naszego organizmu.

Samymi jajkami można zastąpić mięso – mit

Co prawda, jajka pochodzą od zwierząt, a więc jedynie wegetarianie mogą nimi zastępować białko z mięsa zwierzęcego. W jednym jajku jest aż 6,2 g białka, a co ważniejsze, jest go więcej w żółtku niż w samym białku. Chociaż białkiem jajka nie można zastąpić tego, które przyjmujemy pod postacią mięsa, pamiętajmy o tym, że białko jaj jest dla człowieka łatwiej przyswajalne. Ma też najwyższą wartość biologiczną wśród białek, dlatego koniecznie trzeba je pozostawić w diecie bezmięsnej.

Jajko to z pewnością jeden z tych produktów, który często gości na naszych stołach. To najlepszy wybór, jeśli szukamy pomysłu na śniadanie paleo. Gotowane jajka albo przygotowane na ich bazie omlety będą sycące i dostarczą nam niezbędną porcję energii, by sprawnie funkcjonować przez cały poranek.

[Wybierz] ZDROWIE [Bądź] PALEO

Grupa WSR

  • wsr
  • wsrmed
  • rehab
  • bistro
  • paleo catering